Realizacja Centrum Dystrybucji z systemem AutoStore w ASAJ Sp. z o.o.

W efekcie otwarcia nowego Centrum Dystrybucji wyposażonego w system AutoStore ASAJ 6-krotnie zwiększył możliwości magazynowania i 4-krotnie przyspieszył proces realizacji zamówień, jednocześnie redukując liczne koszty i zwiększając poziom satysfakcji klientów.

Autostore w magazynie

PROFIL DZIAŁANIA FIRMY

ASAJ jest polską, rodzinną siecią handlową, działającą w branży elektrotechnicznej, energetycznej i OZE. Posiadając liczne placówki we wschodniej i centralnej Polsce, spółka zdobyła pozycję niekwestionowanego lidera w regionie. Kierując się chęcią dalszego rozwoju i adaptując się do wymagań oraz trendów rynkowych, firma postawiła na dalszy rozwój sieci. Efektem była ogólnopolska rozbudowa struktur mobilnych w poszczególnych segmentach rynkowych i wsparcie jej narzędziami e-commerce B2B. Jednocześnie spółka uruchomiła sprzedaż on-line B2C poprzez własne e-sklepy i popularne marketplace’y.

 

Oferta asortymentowa ASAJ liczy blisko 100 tys. SKU, z czego ponad połowa jest stale utrzymywana na stanach magazynowych. Firma dostarcza zarówno kilkumetrowe słupy wirowane do inwestycji energetycznych jak i kilkucentymetrowe źródła światła klientom dystrybucyjnym czy detalicznym. Ta różnorodność towarów w zakresie gabarytów jest specyficzną cechą asortymentu firmy, mającą zasadniczy wpływ na jej procesy logistyczne.

WYZWANIA I PROBLEMY

W związku z wielokanałową strukturą sprzedaży, różnorodnością jej klientów i specyfiką obsługi poszczególnych grup – w miarę rozwoju przedsiębiorstwa pojawiły się trudności ograniczające jego dalszy wzrost. Wśród największych barier wymienić można było następujące:

  • System magazynowy spółki był rozproszony. Lokalne, podręczne magazyny istniały przy każdym z 21 oddziałów stacjonarnych. Zapasy magazynowe składowane były w kilku magazynach regionalnych zlokalizowanych w: Siedlcach, Stojadłach, Radomiu, Gdyni oraz Stoku Lackim. Z tych magazynów prowadzone były przede wszystkim wysyłki zasilające poszczególne jednostki ale też dostawy do klientów. Oddzielny magazyn był odpowiedzialny za wysyłki sklepów internetowych.
  • Spółka potrzebowała coraz większych magazynów lecz te, którymi dysponowała nie były skalowalne, co ograniczało rozwój oferty.
  • Utrzymywanie dostępności towarów powodowało wysokie koszty. Zapewnienie stanów magazynowych różnorodnych produktów we wszystkich lokalizacjach wiązało się z utrzymywaniem wysokich globalnych zapasów i powielało procesy przyjęć. Pociągało to za sobą nie tylko znaczne koszty finansowe ale też duży wysiłek organizacyjny.
  • Organizacja realizacji zamówień była utrudniona. Obsługa zamówień, których obsłużenie często wymagało wysyłki towarów z różnych magazynów, wiązała się z wysokimi nakładami pracy i zaangażowaniem wielu pracowników w różnych lokalizacjach.
  • Koszty pracy i utrzymania obiektów były zwielokrotnione. Konieczność powielenia kompetencji organizacyjnych i kontrolnych, jak również samego utrzymania magazynów wraz z ich wyposażeniem, niosło za sobą poważne i stale rosnące koszty.
  • Identyfikacja towaru sprawiała pracownikom trudność. Dynamicznie rosnąca liczba towarów wprowadzanych do oferty sprawiała, że pracownikom magazynu coraz trudniej było znaleźć właściwe produkty a tym samym czas kompletacji zamówień wydłużał się. Dodatkową trudność stanowił też fakt bliźniaczego podobieństwa wielu towarów, co skutkowało pomyłkami w wydaniach.

Wszystkie powyższe trudności jasno wskazywały na konieczność centralizacji logistyki. Ponadto liczne sygnały świadczyły o tym, że profesjonalne procesy logistyczne umożliwią firmie uzyskanie przewagi konkurencyjnej i będą katalizatorem jej rozwoju. Stąd spółka podjęła decyzję o budowie Centrum Dystrybucji.

CELE WDROŻENIA

Powstaniu nowego Centrum Dystrybucji przyświecały liczne cele. Firmie najbardziej zależało na realizacji tych, które usunęłyby trudności, z którymi musiała się borykać i umożliwiłyby pozyskanie przewag konkurencyjnych, jak również przygotowanie przedsiębiorstwa na zmiany wynikające z sytuacji rynkowej oraz ambitnych planów rozwoju. Wśród najważniejszych celów projektu należy wymienić:

• zwiększenie możliwości magazynowania określonej masy towarowej o 4 razy, zarówno poprzez uzyskanie większej powierzchni magazynowej, jak też maksymalnie efektywne wykorzystanie jej,
• możliwość rozbudowy obiektu,
• wzrost sprzedaży o 300%,
• rozwój sprzedaży w nowych, nieobsługiwanych dotychczas segmentach rynkowych,
• dywersyfikacja oferty, a tym samym znaczny wzrost liczby SKU, zarówno w strefach magazynowania, jak i kompletacji,
• możliwość realizacji na dużą skalę rozdrobnionych wysyłek, do wielu punktów odbioru,
• stałe utrzymywanie dostępności towarów na poziomie 98%,
• osiągania czasów dostaw do 24h,
• ograniczenie kosztów utrzymania obiektów i kosztów pracy,
• zminimalizowanie problemów organizacyjnych wynikających z konieczności wysyłki jednego zamówienia z kilku lokalizacji,
• ułatwienie kompletacji zamówień i podniesienie współczynnika ich bezbłędności.


Osiągniecie tych ambitnych założeń wiązało się nie tylko z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury w nowym obiekcie, ale też z opracowaniem błyskawicznych i niezawodnych procesów i efektywnego zarządzania nimi. ASAJ potrzebował rozwiązania, które realnie wsparłoby specyficzne potrzeby firmy i po licznych, dogłębnych analizach, wybrał system AutoStore, który jest odpowiedzialny za magazynowanie i kompletacji towarów drobnych.

ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIE – WYMAGANIA STAWIANE TECHNOLOGII

Analizy wskazały, że towary niskogabarytowe stanowią 73 % wydań w liniach. Towary średnio- i wysokogabarytowe zaś odpowiednio 20% i 7%. To zaś nasunęło wniosek, że czynnikiem decydującym o wydajności systemu będzie technologia magazynowania i kompletacji towarów niskogabarytowych. Szukano rozwiązania, które mogłoby obsłużyć wydanie 200 tys. linii miesięcznie i którego przepustowość można by było zwiększyć w krótkim czasie. W świetle dynamicznie rosnących wynagrodzeń oraz deficytu wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy, przy wyborze systemu ważną kwestią była też maksymalizacja efektywności kosztowej. Wymagania te spełniały systemy klasy ASRS (ang. automated storage and retrieval systems – ASRS), czyli automatyczne systemy do przechowywania i wyszukiwania.

 

WYBÓR ROZWIĄZANIA

Rozważano systemy typu miniload, shutle oraz robotic cube-based, pod względem gęstości przechowywania, kompatybilności z istniejącą już infrastrukturą, niezawodności,  skalowalności i wydajności. Istotne były też kwestie samego wdrożenia i obsługi powdrożeniowej, czyli takie aspekty jak m.in.: czas instalacji, koszty zakupu i wdrożenia, koszty utrzymania systemu, dostępność serwisu w języku polskim i wiele innych. Wnioski zebrane na tym etapie jasno wskazywały na zastosowanie systemu AutoStore, za wdrożenie którego odpowiadał najstarszy i największy partner wdrożeniowy tego rozwiązania – firma Element Logic.

ZASTOSOWANY SYSTEM

Kluczowym elementem infrastruktury nowego obiektu magazynowego jest system AutoStore typu robotic cube-based. Jest to zamknięty blok magazynowy, którego szkielet stanowi aluminiowa konstrukcja, wypełniona pojemnikami z towarem. Na jej szczycie rozmieszczone są roboty dostarczające wybrany towar z pojemnika do windy podawczej. Stamtąd trafia on do portów wydaniowych, z których magazynierzy pobierają wskazaną w zamówieniu liczbę produktu.

Główne zalety budujące przewagę systemu AutoStore to:

  • Wydajność systemu – realną wydajnością, którą osiągnięto w niedługim czasie po uruchomieniu systemu, było 130 linii/h na jeden port wydaniowy. Parametr ten różni się oczywiście w zależności od typu i struktury zamówień. Na wzrost wydajności ma wpływ nie tylko optymalna ilość robotów i portów ale również bieżąca praca nad bazą towarów magazynowanych w instalacji (decyzje o rotacyjności towarów utrzymywanych w tej strefie) i procesami wspomagającymi (chociażby organizacją optymalnych czasów zleceń i kolejkowania, czy jakością normatyw magazynowanych). W porównaniu z tradycyjnym sposobem magazynowania i kompletacji, który był stosowany w ASAJ przed powstaniem Centrum Dystrybucji, wydajność tego procesu wzrosła 4-krotnie i nadal sukcesywnie rośnie.
  • Gęstość składowania – Dzięki innowacyjnej konstrukcji i zastosowaniu ultra gęstego sposobu ułożenia pojemników, system AutoStore posiada największą pojemność magazynową spośród wszystkich systemów typu ASRS. Ponadto możliwość wielokrotnego dzielenia pojemników głównych, pomaga maksymalnie zoptymalizować przestrzeń magazynowania i zorganizować ją w zależności od potrzeb i specyfiki firmy. Według obliczeń wewnętrznych ASAJ, pojemność magazynowa wdrożonego przez Element Logic systemu AutoStore jest ok. 4,5-krotnie wyższa niż pojemność magazynowa strefy w regałach tradycyjnych.
  • Jakość i niezawodność – logika funkcjonowania każdego systemu ASRS, w tym też systemu AutoStore, znacznie ogranicza możliwość pomyłek – współczynnik błędu plasuje się na poziomie kilku setnych %. Jeśli natomiast chodzi o niezawodność działania, to AutoStore zdecydowanie wyróżnia się na tle grupy. W alternatywnych rozwiązaniach np. awaria układnicy powoduje czasowy brak dostępności części regałów. W AutoStore awaria robota powoduje jedynie spadek przepustowości, system pracuje nieznacznie wolniej ale każda lokacja jest dostępna i wciąż można wydać wszystkie towary. Awarie zdarzają się sporadycznie, ich usunięcie nie jest czasochłonne i najczęściej rozwiązywane są na etapie wewnętrznym.
  • Elastyczność i skalowalność – Dużym atutem systemu AutoStore jest możliwość dopasowania instalacji do różnie zorganizowanej przestrzeni. W ASAJ system zlokalizowany jest nad antresolą, na wysokości 5 m – miejsce to nie byłoby zaadaptowane w żaden inny sposób. Powierzchnię magazynowania tworzy łatwy w projektowaniu i rozbudowie aluminiowy szkielet mieszczący pojemniki z towarami. Podniesienie potencjału systemu można osiągnąć na kilka sposobów: zwiększając liczbę robotów i liczbę portów, dzieląc pojemniki i tym samym eliminując w nich wolne miejsce, czy ostatecznie zwiększając „grid” z pojemnikami – czyli dobudowując fragment siatki z dodatkowymi pojemnikami (o ile kubatura budynku i wykorzystanie przestrzeni na to pozwalają). Warto zwrócić uwagę, że wszystkie te operacje mogą zostać przeprowadzone bez zakłóceń pracy systemu.
  • Koszty wdrożenia i utrzymania oraz zwrot z inwestycji – pełne koszty zakupu i wdrożenia systemu kształtują się na podobnym poziomie u wszystkich dostawców systemów ASRS, jednak już koszt utrzymania, serwisu i napraw przechyla się na korzyść systemu AutoStore. Istotny wpływ na wysokość kosztów bieżących ma niewielkie zużycie energii (tylko 100W na robot/port) oraz niska awaryjność i poziom skomplikowania napraw.
autostore - roboty

ELEMENT LOGIC – PARTNER WDROŻENIA

Dobór rozwiązania to dopiero połowa sukcesu. Prawdziwą sztuką jest jego wdrożenie. To od implementacji systemu zależy czy będzie on odpowiadał indywidualnym potrzebom firmy i sprosta stawianym mu wyzwaniom. ASAJ zaufał firmie Element Logic, która jest największym i najstarszym partnerem AutoStore. Element Logic z powodzeniem wdrożył ponad 400 instalacji na świecie. 14 z nich znajduje się w Polsce. Imponujący dorobek firmy jest najlepszą rekomendacją, ale nie był to jedyny argument przemawiający za wyborem tego partnera wdrożeniowego. Nie do przecenienia jest fakt, że firma posiada mówiący po polsku lokalny zespół wsparcia,  stacjonujący i pracujący w kraju, co niewątpliwie usprawnia kontakt i przyśpiesza reakcję, i jest szczególnie ważne w przypadku potencjalnej awarii systemu. Te na szczęście zdarzają się niezwykle rzadko a potwierdzają to twarde dane – dostępność systemu obliczona została na 99,7%.

PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU CENTRUM DYSTRYBUCJI

Generalnym wykonawcą prac budowlanych nowego Centrum Dystrybucji została firma specjalizująca się w realizacji obiektów logistycznych. Doskonale rozumiejąc założenia projektu, wsparła spółkę w optymalizacji projektu budynku i infrastruktury pomocniczej. Budowę rozpoczęto na początku czerwca 2021 r. i już w pierwszych dniach maja 2022 r. z nowego Centrum Dystrybucji nadano pierwszą wysyłkę do klienta spółki.

Element Logic uczestniczył w wdrożeniu już na etapie koncepcyjnym, po którym stworzono ostateczny projekt instalacji – szczegółowy projekt wnętrza magazynu z podziałem na strefy wraz z wyposażeniem, rozłożeniem produktów, zastosowaną technologią, mapami procesów etc. Projekt uzupełniały symulacje wraz z określonymi oczekiwanymi parametrami wydajnościowymi. Zespół Element Logic koordynował każdy etap montażu oraz każdy etap integracji z systemem WMS i pozostałymi aplikacjami. W międzyczasie trwały szkolenia pracowników z obsługi administracyjnej i użytkowej. Okresem intensywnej współpracy z Element Logic był czas dostrajania systemu już po jego uruchomieniu, aż do osiągnięcia założonych w projekcie parametrów wydajnościowych. Całkowity czas wdrożenia licząc od momentu podpisania umowy do startu działania systemu nie przekroczył 6 miesięcy. W chwili obecnej współpraca polega na bieżącej optymalizacji systemu, tworzeniu dodatkowych funkcjonalności oraz pracach serwisowych.

EFEKTY WDROŻENIA – CO I JAK SIĘ ZMIENIŁO

Założenia projektu zostały w pełni osiągnięte. Za sprawą systemu AutoStore firma dostrzegła też liczne dodatkowe korzyści, które osiągnięto „przy okazji”.

Wśród najistotniejszych korzyści płynących z powstania nowego obiektu i zastosowania w nim systemu AutoStore wymienić należy:

  • wzrost efektywności i skrócenie czasu realizacji wysyłek – system AutoStore pozwala jednocześnie wysyłać wiele rozdrobnionych zamówień do wielu punktów odbioru.
  • uproszczenie organizacji wysyłek – aż 96% zamówień klientów ASAJ i prowadzonych przez firmę sklepów internetowych w całości kompletowanych jest w jednym miejscu/w Centrum Dystrybucji.
  • możliwość magazynowania założonej w projekcie masy towarowej – zarówno dzięki dużej powierzchni magazynowej nowego Centrum Dystrybucji, a dodatkowo za sprawą systemu AutoStore, realne stało się wykorzystanie miejsca nad antresolą, którego nie dałoby się zagospodarować inaczej.
  • gotowość do dywersyfikacji oferty – dzięki znacznie większej powierzchni magazynowania i nawet 4-krotnie większej gęstości składowania towarów niskogabarytowych w systemie AutoStore, firma zyskała opcję powiększenia portfolio towarów do blisko 200% obecnej oferty.
  • stała dostępność towarów – radykalnie zwiększone możliwości magazynowania umożliwiają utrzymanie wysokich stanów magazynowych.
  • skrócony czas dostaw do 24h – w związku z lepszym zatowarowaniem magazynu – klienci znacznie rzadziej muszą czekać na dostawę zamówionych towarów.
  • maksymalizacja efektywności pracy magazynierów – czas spakowania jednej paczki zawierającej 2 produkty, za pomocą systemu AutoStore jest 5 razy krótszy w porównaniu z ręczną metodą kompletacji zamówień.
  • zwiększony komfort i bezpieczeństwo pracy – ponieważ towary są dostarczane windą wprost do portów wydawczych -pracownicy magazynu nie muszą przemieszczać się po obiekcie ani zdejmować towarów z wysokich regałów. Zmniejsza to zmęczenie i ryzyko ewentualnych urazów.
  • ułatwienie kompletacji zamówień i podniesienie współczynnika ich bezbłędności do 99,98% – system AutoStore ogranicza do minimum ryzyko pomylenia towarów i spakowania do paczki produktu innego niż ten, który klient zamówił.
  • bezpieczeństwo towarów – sposób przechowywania i kompletacji produktów w systemie AutoStore minimalizuje ryzyko uszkodzenia czy kradzieży towarów.
  • spadek kosztów utrzymania obiektów – utrzymanie jednego obiektu zamiast kilku pozwala uzyskać radykalne oszczędności. Zwłaszcza, że nowe Centrum Dystrybucji zostało wybudowane w energooszczędnej technologii i jest zasilane energią słoneczną, a system AutoStore należy do wysoce efektywnych energetycznie rozwiązań – 10 robotów pobiera tyle energii co jeden odkurzacz.
  • możliwość dalszej rozbudowy obiektu – budynek Centrum Dystrybucji został zaprojektowany i usytuowany z myślą o jego rozbudowie. System AutoStore także jest skalowalny, w przyszłości możliwe będzie jego poszerzenie i zwielokrotnienie jego mocy przerobowych.

PODSUMOWANIE

Otwierając nowe Centrum Dystrybucji firma ASAJ pozyskała nowoczesną i wydajną infrastrukturę logistyczną. Po blisko dwóch latach działania obiektu i stałej optymalizacji systemu AutoStore – będącego jego sercem – osiągnięto zaskakującą wydajność i potencjał znacznie przekraczający potrzeby spółki. Korzyści płynące z posiadania zaawansowanej technologii logistycznej, znacznie wyprzedzającej konkurencję w całym pasie wschodnim/w promieniu 90 km i 30-letnie, wszechstronne doświadczenie zespołu logistycznego zdobyte w trakcie obsługi złożonej organizacji handlowej o wielokanałowym systemie sprzedaży, pozwalają na profesjonalne świadczenie usług logistycznych klientom zewnętrznym. W ten sposób powołana została marka Doing.

 

Doing – dostawca usług logistycznych – specjalizuje się w:

  • fulfillmencie dla e-commerce (obsłudze wystandaryzowanych procesów logistycznych e-biznesu),
  • logistyce kontraktowej (obsłudze pełnych, spersonalizowanych procesów logistycznych ustalonych z klientem),
  • magazynowaniu buforowym (czasowym magazynowaniem pełnopaletowym).

 

pracownicy magazynu

Możliwość świadczenia usług logistycznych na światowym poziomie jest najlepszym dowodem na sukces projektu, jakim była budowa Centrum Dystrybucji wyposażonego w  system AutoStore. Doing dysponuje magazynem wyposażonym w rozwiązania stosowane przez gigantów e-commerce, takich jak m.in. Amazon. Inwestycja, która początkowo miała stanowić tylko remedium na problemy blokujące rozwój firmy okazała się biznesową szansą, poszerzającą możliwości jej działania w zupełnie nowym kierunku. Taki nowy horyzont ma szczególną wartość w dobie niestabilności rynkowej i dynamicznych zmian w sektorze e-commerce, z którymi w ostatnim czasie mierzą się wszyscy przedsiębiorcy.

transport towarów
przewieziemy Twoje towary

Gratis!

Oferta aktualna w ramach usługi fulfillment.